You are on PERI's international website. Click here to switch to PERI USA. Click here to view all PERI websites.

Hjulsta Södra

Projektinformation

Plats: Stockholm, Sverige

Trafikplats Hjulsta Södra, är en del av Förbifart Stockholm som ska förenkla vardagen för trafikanter genom att binda samman de norra och södra länsdelarna. Projektet är komplext och omfattar broar, betongtunnlar, fläktstation samt dagvattenbroar.

Byggherre: Trafikverket
Totalentreprenad: Implenia/Veidekke
Projekttid: 2017-2022

Krav

  • Formlösning för fundament, väggar och valv, där dessa ska gjutas separat från varandra.   
  • Systemform för bottenplatta
  • Projektanpassad väggform
  • Hydraulisk formvagn
  • Kostnadseffektiv lösning med i princip 100% hyresprodukter

Kunder

Implenia Sverige AB

Kundfördelar

  • Tids- och kostnadsbesparingar med komponenter att hyra, snabb materialtillgång och enkel montering av VARIOKIT system, som består av förhållandes lätta komponenter
  • Hydraulisk lyft- och sänkenhet
  • Hög effektivitet och optimerad planering
  • Väggform VARIO med få formstag, hela höjden i ett stycke och bra betongytor som följd
Ertekin Zekic, projektledare på PERI diskuterar projektet med Furkan Tanhan, projektingenjör på Implenia
Furkan Tanhan
Projektingenjör / Site Engineer

”PERI har lyckats ge oss ett koncept för produktionen av våra betongtunnelkonstruktioner som utan tvivel har bidragit till ökad effektivitet och kvalitet till följd av PERIs breda erfarenhet, tekniska kompetens samt servicekänsla.”

PERI lösning

  • VARIO Väggform – Element H=8.5m B=2.5m
  • VARIOKIT Tunnelvagn, Hydrauliskt höj/sänkbar – H=8.5m B=19.8m L=12m
  • CB 160 bryggor för avstängarplattformar
  • TRIO till bottenplattor och avstängarform längs tunnelvalvet
  • VARIO väggformssystem för avstängare tvärs tunneln
  • MULTIPROP för understödning till landfästen
  • PERI UP Flex arbetsställning och trapptorn
  • Säkerhet- och monteringsinstruktör
  • Supervisor
  • Projektledare