
Säg Hej till Ertekin Zekic
-Gruppchef för teknik, infrastruktur.Från konstruktör till projektledare och vidare
”Jag anställdes som konstruktör 1999 och var väldigt glad att få börja på PERI. Jag hade tidigare jobbat som projektingenjör i före detta Jugoslavien och även som konstruktör på en arkitektbyrå, så jag hade erfarenhet både från fältet och från att sitta och rita. På PERI fick jag en perfekt kombination av båda delarna.”

Efter cirka 15 år som konstruktör blev Ertekin erbjuden tjänsten som projektledare.
”Det innebar en vidareutveckling för mig där jag fick ansvar för ritningar, kontakten med logistik, säljare och hela teknikteamet. Jag fick också mer kundkontakt och chans att jobba med deras feedback på ett annat sätt.”
Idag leder Ertekin teamet inom infrastruktur. Hans erfarenheter som konstruktör och projektledare hjälper honom att stötta teamet i deras dagliga arbete.
En arbetsdag fylld av variation
Ertekins dagar är sällan likadana.
”Det roligaste är brainstorming när vi får in nya uppdrag. Oftast sitter jag med ansvarig konstruktör, ibland bjuder vi in säljare eller offertavdelningen, och funderar på vilken lösning som passar bäst. Jag ger också tips och råd under projektens gång och godkänner ritningarna innan de skickas till kunden.”
Största utmaningarna
”Den största utmaningen är korta ledtider – mellan beställning, ritningar och leverans. Då gäller det att jobba snabbt men ändå noggrant. Jag delar upp projekten inom teamet så att rätt person får rätt jobb och försöker samtidigt ge nya kollegor kvalificerade uppgifter så de kan utvecklas.”
Projekt som gjort avtryck
”Jag känner mig lite stolt över Årstabron för Citybanan, vid Årstabergs pendeltågsstation. Vi hade en del av projektet med betongen där. Jag påmindes om det projektet nu eftersom vi har ett liknande projekt på gång. På den tiden jobbade vi med en annan typ av material, men idag har vi vårt eget material som heter VRB.
Det jag är extra stolt över är att vi då tog fram ett system och lösningar som senare utvecklades av PERI till vårt VST-system. Nu har vi färdiga typlösningar och tabeller, men då fick vi räkna själva från början eftersom systemet inte fanns. Vi använde stålbalkar som redan fanns och fick göra många gissningar. I slutändan blev kunden nöjd – och vi tyckte att det var ett väldigt roligt projekt.”
Bidrar till hållbarhet
”Den frågan har jag faktiskt tänkt på. Jag känner en stolthet över att jobba i den här branschen. Jag kan ta ett exempel, Gamla Skurubron var från början designad i stål. All ställning och form var ritad för att byggas som en stålkonstruktion som skulle svetsas och sättas ihop på plats för själva bron. Det skulle innebära många ton material som, när bron är klar, bara skulle skrotas.
Det är samma med andra kunder som behöver massor med trä, reglar, plywood och brädor för att göra en ganska enkel formsättning. Där kommer vi in med våra formar som hyrs ut, vi tar tillbaka dem efteråt och skickar vidare till nästa projekt. Den anpassade stålkonstruktionen kan man inte använda igen. På det här sättet sparar vi både resurser, skattemedel och miljö. Vi ska alla vara stolta över att vi är med och gör något nyttigt och stort.”
Det bästa med jobbet
”Det bästa är att få se de färdiga resultaten. När jag kör på vägarna och ser broar vi varit med och byggt blir jag stolt – vi har varit en del av att bygga upp samhället.”
Vi är så glada över att du, Ertekin är en av oss på PERI!
Namn: Ertekin Zekic
Titel: Team Manager Infrastructure Engineering
Ålder: 63
Bor: i Stockholm
Gör helst på fritiden: Skidåkning om det finns snö eller vandring i vackra landskap.