You are on PERI's international website. Click here to switch to PERI USA. Click here to view all PERI websites.

GÖR DET ENKELT

HONGKONG-ZHUHAI-MACAO BRON (HZMB), CHINA

Vårt mål som sammarbetspartner är att göra det enkelt för våra kunder att nå sina mål. För detta ändamål kavlar vi upp ärmarna och utvecklar idéer som lönar sig på lång sikt.

Som till exempel världens längsta nedsänkta tunnel i Pearl River Delta, vars delar är byggda utan bindningar, vilket innebär att kostsamma tätningsproblem kan uteslutas under de kommande 120 åren.

DET HISNANDE PROJEKTET HONG KONG-ZHUHAI-MACAO 

Vägförbindelsen mellan Hongkong, Zhuhai och Macao är ett 55 kilometer långt brotunnelsystem och den längsta konstgjorda sjööverfarten i världen. Den förbinder de två  zonerna ännu närmare med den ekonomiska regionen i Kinas Greater Bay Area och korsar en av de mest trafikerade vattenvägarna i världen. Men just här i Pearl Rivers mynning är också infartsvägen för Hong Kong International Airport, den största fraktflygplatsen i världen. På grund av flygplatsen togs beslutet att anlägga en 6 kilometer lång del av den sexfiliga sträckan som en undervattensvägtunnel mellan två konstgjorda öar.

Från vågbrytarna till de metertjocka rampväggarna till överbyggnaden – alla byggnader på de konstgjorda öarna på båda sidor om tunneln är gjorda av exponerad betong av högsta kvalitet.

I FÖRARSÄTET

”Vid det första mötet satt jag och Werner mitt emot tio chefer från China Communications Construction Company. Deras första fråga var: "Kan du fatta beslut?" Jag tackade ja och de bad mig om en skriftlig fullmakt. Jag ringde genast till Weissenhorn i Tyskland och bad om ett sådant brev. Två timmar senare hade jag fullmakten undertecknad av Alexander Schwörer (vice ordförande i Advisory Board) i min mobiltelefon. Redan innan samtalet var över visste kunden att han hade att göra med en partner som satt i förarsätet, vars engagemang gick att lita på utan om och men. Det var något våra konkurrenter inte hade kunnat uppnå, inte ens under många år av förhandlingar.”

Kuanzhi Zheng, Chef för Global Chinese Business Team Strategic Projects PERI Group

PÅ ALLA NIVÅER

”När vi fick reda på projektet i november 2010 hade våra konkurrenter redan förhandlat med China Communications Construction Company i tre år. Så vi utvecklade ett koncept på rekordtid, flög till Zhuhai och höll vår presentation. Fyrverkeri! Jag var huvudtalaren och Kuanzhi tolkade samtidigt som om vi hade gjort det hela vårt liv. Fram till dess hade Lin och hans team fått veta att tunnelkroppar av denna storlek inte skulle vara möjliga utan kopplingar mellan den inre och yttre formen. Vi visade att det kan göras. På två timmar övertygade vi platsledningen om att vi hade den bättre lösningen och över en natt togs beslutet att välja oss."

Werner Brunner, Senior Consultant, Strategic Projects PERI Group

"De följande dagarna var de mest hektiska i mitt liv: när jag inte förhandlade på byggarbetsplatsen arbetade jag med design på hotellrummet. Weissenhorn var långt borta och vi var tvungna att bestämma många saker lokalt, men vi hade mandatet och ledningens fulla förtroende. Så vi gjorde det och inom 10 dagar var kontraktet undertecknat och godkänt. I Europa skulle ett beslut om ett projekt av den här omfattningen inte tas så snabbt. Den avgörande faktorn var inte bara att vi hade den tekniskt överlägsna lösningen, utan även att vi byggde en kulturell och mänsklig bro och förhandlade med våra kinesiska affärspartners på lika villkor.”

HELT ENKELT BÄTTRE: MONOLITHIC AND WITHOUT TIE POINTS

Utsatt för konstanta strömmar och korrosivt havsvatten är tunneln den svåraste platsen i projektet på 19 miljarder. Därför valde entreprenören sina teknikpartners noggrant. Eftersom vi kom in sent i kontraktstilldelningsprocessen, tillhandahöll vi ett övertygande koncept som är lika enkelt som det är djärvt: 33 flytande tunnelsektioner, var och en 180 meter lång, som ska byggas i en fältfabrik vid kusten. Nyckelegenskapen: de enorma konstruktionselementen flyttas genom en stationär yttre form med hydraulisk drivning, medan den invändiga formen flyttas in i förstärkningsburarna cykel för cykel via fackverksbalkar.

Resultatet: element utan band från en enda gjutning och antalet potentiella problemområden minskar med många tusen.

21 meter hög portal formgjutningsvagn för de 2,5 meter tjocka sido- och mittväggarna på tunnelramperna som är gjorda av arkitektonisk betong.

Engagemang för framgång över hela världen

Vi stöttar våra kunder hela vägen – oavsett hur litet eller stort projektet är och oavsett var du befinner dig i världen. Kontakta oss, vi hjälper gärna även er!

Till våra säljkontakter